Programul complet

Distribuie:

PLAN

ZECE PENTRU ROMÂNIA

România este în prezent a șasea țară din UE după numărul de locuitori și a opta ca suprafață, dar, de mulți, prea mulți ani, se află în coada clasamentelor europene pentru mai toate celelalte repere. Împreună însă, exploatând înțelept resursele de care dispunem, cu un PLAN bine întocmit, noi suntem convinși că putem aduce România între primele zece țări europene în cel mult un deceniu. 

Ne propunem să reconstruim România noastră cea minunată, autentică, caldă, muncitoare, plină de tradiții, astfel încât să fie țara în care să trăiască în bunăstare toți cetățenii și în care să dorească să se întoarcă milioanele de români plecați, alungați de condițiile de trai, de lipsa de respect și de oportunități. Vrem să fim o națiune care crede în potențialul ei, o țară în care să reînvie speranța că se poate într-adevăr altfel, că se poate mai bine. 

Învățând din experiențele politice ale ultimilor 30 de ani, PLAN va acționa pentru schimbarea radicală a acestei situații, prin promovarea unor obiective curajoase dar și realiste, în care se regăsesc integral principiile și valorile noastre. Înțelegând că un program politic este un instrument în evoluție, ce necesită inevitabil ajustări și actualizări periodice funcție de evoluțiile interne și internaționale, considerăm că următoarele cinci puncte sunt fundamentul pe care trebuie să se așeze toate politicile publice pe termen mediu-lung:

1

Promovarea în poziții de responsabilitate, pe baza unui set de criterii transparente, clar formulate, numai a acelor persoane cu pregătire pe domeniul de competență, care au calificări reale, cetățeni care nu au venit în politică în căutarea unui loc de muncă, persoane cu realizări cuantificabile care să se constituie într-o garanție pentru atingerea obiectivelor asumate.

2

Demararea și promovarea în ritm accelerat, cu largă consultare populară, a unui proces de clarificare a competențelor executive în stat, astfel încât, întărind mecanismele de “checks and balances”, să se evite suprapunerile de atribuțiuni ce au permis în mod sistematic politicienilor din fruntea statului asumarea privilegiilor dar evitarea răspunderilor. (ex.: raporturi președinte – premier, funcționarea CSAT, etc).

3

Reconstruirea încrederii populației în mecanismele democratice și reevaluarea potențialului de funcționalitate al acestora prin implementarea rezultatului referendumului din 2009 privind numărul de parlamentari. Să înțelegem că în prezent avansul tehnologic permite consultarea mult mai facilă, cu frecvență sporită și în timp util a populației pe temele de interes public și că oamenii trebuie să aibă încredere că opiniile lor contează și sunt respectate. Să reamintim neobosit votantului dar și politicianului art. 2.1 din Constituție ce spune “Suveranitatea națională aparține poporului român, care o exercită prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice și corecte, precum și prin referendum”. 

4

Reorganizarea administrativ-teritorială a țării – sunt numeroase argumente de natură financiară, administrativă, economică ce vin în susținerea unei asemenea inițiative. Toți politicienii de top din ultimii 20 de ani au vorbit despre nevoia unei asemenea măsuri dar ea a fost amânată sistematic din dorința de a nu “tulbura bazinele electorale” și a nu pierde sprijinul “baronilor locali”. S-au vehiculat mai multe variante, unele de real interes, noi susținem o reducere a județelor și o reașezare a lor pe structura actuală a Curților de Apel (15). 

5

Dimensiunea clasei de mijloc a oricărei națiuni (definită ca atare atât prin nivelul de educație ridicat cât și/sau prin starea materială suficientă pentru a permite aspirația către idealuri abstracte) are o relevanță certă pentru amploarea reală și stabilitatea democrației sale. O clasa de mijloc bine dezvoltată reprezintă un garant dar și un gardian puternic al democrației, ținând la distanță mișcările extremiste. Atunci când clasa de mijloc se micșorează, gradul de democrație tinde să scadă ca o consecință directă. Vom acționa pentru înțelegerea și recunoașterea rolului fundamental ce revine într-o democrație clasei de mijloc, promovând măsuri financiar-economice de natură a facilita dezvoltarea și consolidarea accelerată a acesteia.

Zece pentru România

1

PUTERE MAI MARE DE CUMPĂRARE PENTRU ROMÂNI

Avem cea mai mare inflație din Europa și un guvern care nu a făcut altceva decât să-i împovăreze și mai mult pe cei care muncesc și plătesc corect impozitele și taxele. Pentru a crește puterea de cumpărare a românilor, taxele și impozitele trebuie mai întâi reduse. Reducerea sarcinii fiscale pentru lucrători și antreprenori ar trebui să confere mai multă libertate și putere de cumpărare. În general, dorim un sistem fiscal care să poată fi justificat, mai degrabă decât un sistem fiscal care pedepsește.

Cetățenii finanțează serviciul public prin impozitare și așteaptă în mod logic în schimb un serviciu de calitate, care să țină seama de nevoile lor reale și să răspundă astfel unei logici de eficiență și transparență.

2

ECONOMIE REVITALIZATĂ

Nu există prosperitate și nici realizare personală într-un deșert economic. Pentru a susține creșterea economică, este necesar să se atragă mai multe investiții productive, să se dezvolte infrastructura și să se creeze locuri de muncă bine plătite. Trebuie să stimulăm inițiativa, să simplificăm structurile, să stimulăm crearea de locuri de muncă și să sprijinim cercetarea și inovarea. PLAN sprijină, de asemenea, dezvoltarea de noi tehnologii care stau la baza unei adevărate revoluții. 

2.1.

Stimularea investițiilor – asigurând predictibilitate fiscală și condiții favorabile pentru agenții economici, vom crea condiții pentru sporirea investițiilor române și străine.

2.2.

Formare în domeniul antreprenoriatului – Ne dorim ca România să poată dezvolta un ecosistem mai favorabil apariției de noi idei și noi companii. Țara noastră trebuie să devină o adevărată națiune antreprenorială.

2.3.

Stimularea cercetării și inovării  – prin resurse dedicate cercetării strategice și industriale. Obiectivele fundamentale în ceea ce privește domeniul cercetării, inovării și digitalizării trebuie să fie conectarea cu nevoile societății și cu evoluția tehnologică mondială. Prin urmare, trebuie să concentrăm centrele de cercetare în jurul domeniilor strategice cheie pentru România pentru a le permite să atingă excelența și să devină performante atât la nivel european – pentru a atrage finanțare – cât și la nivel internațional.

2.4.

Tranziția digitală, o oportunitate economică

2.5.

Dezvoltarea infrastructurii și creșterea conectivității
România are nevoie de îmbunătățirea rețelelor de transport multimodal (cu precădere căi ferate de mare viteză, autostrăzi și drumuri expres) pentru a îmbunătăți conectivitatea internă și externă. Ne propunem ca România să devină un nod de transport, sens în care avem în vedere:

La fel de importantă precum dezvoltarea infrastructurii este și asigurarea interconectării diferitelor moduri de transport. Din această perspectivă, cea mai importanta este gândirea integrata, în funcție de specificul fiecărei zone. Trebuie să existe zone intermodale, care sa permită transferul rapid între toate modurile de transport. Până în acest moment transporturile au fost dezvoltate secvențial și sectorial și nu integrat. Doar o abordare globală a modurilor de transport va aduce cu adevărat dezvoltarea economică a României si a Uniunii Europene. În acest fel companiile puternice vor fi interesate sa investească în România, iar la rândul ei economia României va da posibilitatea apariției unor companii autohtone relevante.

2.6.

Dezvoltarea sectorului agricol și a zonei rurale

În 2023, România a importat alimente în valoare de 13,5 miliarde de Euro. Această situație trebuie să înceteze. Planul nostru este redobândirea independenței alimentare a României.
Strategia noastră este ghidată de câteva obiective clare (venituri decente, suveranitate agricolă, competitivitatea sectorului, durabilitate sporită), iar mijloacele de realizare a acestui lucru trebuie consacrate într-o strategie pe termen lung. Guvernul trebuie să poată apăra interesele sectorului nostru agricol în Uniunea Europeană.
Avem în vedere:

2.7.

Turismul și patrimoniul ca instrumente pentru dezvoltarea economică
Turismul este un „motor” al creșterii economice, datorită efectului său multiplicator, generând o varietate de locuri de muncă, atât în activitățile direct legate de prestarea serviciilor turistice, cât și indirect. Conservarea și punerea în valoare a patrimoniului arhitectural și cultural sunt oportunități de creștere economică locală, prin crearea de noi locuri de muncă. Potențialul României ca destinație turistică este imens, dar insuficient exploatat. Ne propunem să promovăm:

3

ENERGIE ȘI MEDIU

Peste 100 de ani, generațiile viitoare se vor întreba ce am făcut pentru a ne păstra patrimoniul natural. Obiectivele europene de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, asumate și de România, sunt clare. Provocările cu care ne confruntăm reprezintă oportunități de a stimula inovarea, de a ne consolida autonomia strategică, de a crea locuri de muncă și de a inspira consumatorii să facă cele mai bune alegeri. Propunerile noastre sunt, de asemenea, menite să fie realiste, pentru că nu toate statele UE se confruntă cu aceleași circumstanțe și nu dispun de aceleași resurse.
Mai mult ca niciodată, recunoaștem importanța accesului la energie la prețuri accesibile și a disponibilității acesteia pentru a menține economia în funcțiune și pentru a crea bunăstare. În acest context, dorim să continuăm trecerea la o mobilitate și un transport mai ecologice, cu o abordare intermodală și bazându-ne pe stimulente fiscale.

4

UN STAT EFICIENT, CARE-I COSTĂ PUȚIN PE ROMÂNI

4.1.

Creșterea veniturilor bugetare
Ponderea veniturilor bugetare în PIB de 33,9% este sub media Uniunii Europene (46,3%), indicând un spațiu fiscal limitat pentru investiții și cheltuieli publice.
Vom îmbunătăți colectarea taxelor și a impozitelor, prin specializarea la cele mai înalte standarde  a personalului ANAF și aplicarea fără discriminare a legislației în domeniu.

4.2.

Transparența și controlul cheltuielilor publice
În accepțiunea noastră, statul nu este menit să facă totul sau să cheltuiască fără a număra. Statul trebuie să sprijine inițiative și să facă cele mai eficiente alegeri politice. Managementul public trebuie să fie eficient și exemplar, dar în prezent îi lipsește monitorizarea și evaluarea. Cetățenii finanțează serviciul public prin impozitare și așteaptă în mod logic în schimb un serviciu de calitate, care să țină seama de nevoile lor reale și să răspundă astfel unei logici de eficiență și transparență. Sunt situații în care nu este neapărat nevoie de reducerea cheltuielilor ci de eficientizarea acestora. PLAN își dorește un stat eficient și performant, cu o viziune strategică.

4.3.

Mai multă dezvoltare și mai multă democrație prin reorganizare administrativ teritorială și reducerea numărului de aleși
În România există 3228 unități administrativ teritoriale, dintre care 2862 sunt comune. Mai mult de jumătate dintre acestea au sub 3000 locuitori. Astăzi, România are puțin peste 45.000 reprezentanți aleși la toate nivelurile autorităților (locale + centrale). Aceasta înseamnă că există un reprezentant ales la 422 cetățeni. Atunci când numărul reprezentanților devine excesiv, poate conduce la dezavantaje care depășesc beneficiile reprezentării. Prin urmare, este important să se ia în considerare eforturile de raționalizare. În timp ce democrația are în mod evident un cost, acesta trebuie să rămână rezonabil și se pot face economii prin reducerea numărului de reprezentanți.
Organizarea administrativ-teritorială a României este mult prea fragmentată și comportă dezavantaje din perspectiva gestionării resurselor, a slabei calități a serviciilor publice și a reducerii disparităților zonale existente. Actuala  organizare nu doar că nu a redus, dar a accentuat diferențele de dezvoltare dintre regiunile geografice, dintre un județ și altul, dintre mediul urban și cel rural, dintre centru și periferie.  Ne confruntăm, de 17 ani, cu aceeași incapacitate sistemică de a pregăti proiecte la nivel regional și de a absorbi fonduri europene. Majoritatea comunelor și orașelor mici au probleme financiare, remarcându-se ponderea mare a cheltuielilor salariale, unicul scop al unor primării părând a fi plata salariilor unor funcționari. Oferirea unor servicii publice de calitate este, de cele mai multe ori, doar o dorință cu termen incert de îndeplinire. 
Avem în vedere:

4.4.

Descentralizarea neutră fiscal
Ne vom asigura că orice proces de descentralizare, atât de necesar de altfel, nu duce la cheltuieli publice mai mari, nu duce la dublarea structurilor, serviciilor sau posturilor și are ca rezultat apropierea de cetățean, un serviciu mai ușor de accesat și mai eficient.

4.5.

Democrație revitalizată prin referendum și vot de la 16 ani
Neîncrederea și nemulțumirea crescândă față de clasa politică, credința că nu contezi ca cetățean, că nu poți face nimic pentru a schimba lucrurile generează lipsa de implicare a cetățenilor în viața politică dar și a comunității și absenteismul la vot. Faptul că suntem o democrație reprezentativă nu înseamnă că nu pot exista și elemente de democrație directă, prin care cetățenii să fie mai implicați în gestionarea afacerilor publice ale comunităților lor.
PLAN este în favoarea introducerii în România a unui sistem de referendumuri la nivel local, opțional și de inițiativă populară, atunci când cetățenii doresc ca anumite probleme să fie supuse votului popular.
Totodată, ne propunem să lansăm în dezbatere oportunitatea acordării dreptului de vot de la 16 ani. 

5

PENSII CARE RECOMPENSEAZĂ MUNCA

Din punctul nostru de vedere, faptul că muncești trebuie să dea roade mai multe decât dacă nu muncești. Persoanele care au muncit toată viața trebuie, prin urmare, să fie recompensate în mod echitabil atunci când se pensionează. Pensia trebuie să le permită să aibă un venit decent pentru a se întreține și pentru a continua să participe activ în societate. Având în vedere îmbătrânirea populației și paritatea aproximativă a persoanelor încadrate în muncă și a pensionarilor, finanțarea și costul sistemului nostru de pensii sunt aspecte fundamentale. În acest context, crearea de noi locuri de muncă, bine plătite, și creșterea ratei de ocupare a forței de muncă reprezintă un pilon central al strategiei noastre pe termen lung. Sistemul nostru de pensii se bazează pe principiul redistribuirii: contribuțiile lucrătorilor activi finanțează în mare măsură pensiile pensionarilor. Pentru a menține solvabilitatea sistemului de pensii, este, prin urmare, imperativ să se mărească rata de ocupare a forței de muncă, încurajând în același timp utilizarea celui de-al doilea și al treilea pilon de pensii.

Reglementarea sistemului public de pensii trebuie să fie predictibilă și stabilă (au existat 4 legi în 20 ani și nenumărate alte modificări ale condițiilor, vârstelor, cuantumului contribuției), pentru că doar așa cetățeanul poate lua cele mai bune decizii pentru sine în perioada vieții active. În plus, reglementarea trebuie să țină cont și de inegalitățile în ceea ce privește speranța de viață și sănătatea atât între diferitele tipuri de profesii cât și între România și celelalte state UE.

6

EDUCAȚIE DE CALITATE CARE PERMITE REALIZAREA PROFESIONALĂ ȘI EMANCIPAREA

Educația este, alături de sănătate, unul dintre domeniile aflate în cea mai mare suferință. Lipsa de performanță generalizată, evidențiată de rezultatele la testele PISA, care ne clasează pe ultimele locuri în Europa, de clasificările tot mai slabe ale universităților românești în clasamentele mondiale, de decredibilizarea acestora în ochii opiniei publice prin acceptarea plagiatelor și uneori apărarea plagiatorilor, lipsa de predictibilitate a legislației, imixiunea politică, lipsa de resurse, toate acestea conturează nu doar un tablou sumbru ci mai ales un viitor incert pentru națiunea română.

7

ASISTENȚĂ MEDICALĂ PERFORMANTĂ, ACCESIBILĂ, FINANȚATĂ EFICIENT ȘI CARE PUNE PACIENTUL ÎN CENTRU

Sănătatea este considerată o provocare pentru majoritatea cetățenilor români. Durata de viața sănătoasă în România este de 57,8 ani, plasând țara noastră pe locul 22 în UE din această perspectivă. Deși, între 2011 și 2021, cheltuielile cu bunurile și serviciile vizând sănătatea în România au crescut cu 9,4 miliarde de euro, o majorare cu 152%, durata de viață sănătoasă a crescut cu doar 0,7%.

În 2021 peste 25.000 de medici români profesau în străinătate, în țările OCDE.

Sănătatea este un bun esențial. Boala și lipsa accesului la asistență medicală eficientă afectează calitatea vieții indivizilor și reprezintă o barieră în calea fericirii, a exercitării libertății lor individuale și a îndeplinirii rolului lor activ în societate, ducând la efecte economice și sociale negative. Sănătatea este astfel o preocupare individuală și o preocupare socială. Este esențial ca Sistemul de sănătate să se asigure că cetățenii au acces efectiv la asistență medicală de calitate atunci când au nevoie de aceasta. Într-o societate care pretinde a fi dezvoltată, este de neconceput ca oamenii să sufere sau să moară pentru că nu au acces în timp util la asistență medicală.

Avem în vedere:

8

SOCIETATE SOLIDARĂ

Bunăstarea este condiția sine qua non pentru împlinirea fiecărui individ. Este important să fim conștienți de dificultățile specifice cu care se confruntă copiii, tinerii, femeile, persoanele în vârstă și minoritățile, care trebuie să își găsească pe deplin locul într-o societate fără discriminare. Seniorii și persoanele cu dizabilități trebuie, de asemenea, sprijinite, astfel încât alegerile lor de viață să fie respectate, indiferent dacă această alegere este cea a autonomiei sau a vieții în comunitate.

9

O POLITICĂ DE SECURITATE COERENTĂ ȘI AMBIȚIOASĂ

Securitatea națională este un concept complex ce include componente militare, economice, politice, de mediu, resurse și nu numai. Tocmai de aceea în elaborarea unei strategii coerente, pertinente și adaptată provocărilor prezente dar și a celor anticipate, se impune o acțiune corelată și responsabilă a tuturor autorităților cu competențe în domeniile conexe. În construcția unei abordări realiste și eficiente pe profil trebuie înțeles însă că nu toate problemele și amenințările grave cu care se confruntă un stat reprezintă teme de securitate națională.

10

LOCUL ROMÂNIEI ÎN EUROPA ȘI ÎN LUME

Rolul fundamental al politicii externe a României trebuie să fie reprezentat de promovarea  consecventă, cu claritate și perseverență a interesului național al țării noastre, de asigurarea securității și bunăstării națiunii, de susținerea și apărarea, cu demnitate și mândrie, a identității noastre naționale. Politica externă reprezintă un instrument pentru susținerea obiectivelor de politică internă în plan securitar,  economic, cultural.
PLAN recunoaște și susține importanța apartenenței României la formatele de cooperare internațională, în primul rând UE și NATO. Considerăm că:

PLAN România

Avem un PLAN pentru ROMÂNIA și milităm pentru cetățeni care se implică, înțelegând că activismul politic nu este doar un drept ci, în timpuri dificile, și o datorie.

Dacă ne împărtășești valorile și vrei să participi la schimbarea României în bine, te așteptăm alături de noi!

Pagini oficiale:

Distribuie prezenta pagină pe: